תירסים מסוג סופר-סוויט הם הלהיט של הקיץ. כאשר הם טריים ובשלים, ניתן לאכול אותם ככה, כפי שהם, או למשל להכין מהם לחם תירס מתוק.

אני מודה ששנים התייחסתי לתירס בזלזול, כירק נחות שמוזיל כל מאכל. לא תרמה גם הידיעה כי תעשיות המזון השונות החלו להחליף את הסוכר הרגיל בממתיק זול יותר – סירופ תירס, מאחר והוא מתוק משמעותית מסוכר רגיל לאותה כמות חומר. אגב, הבעיה עם סירופ התירס עתיר הפרוקטוז היא העובדה כי בטווח הארוך הוא מעלה את ההתנגדות לאינסולין, כלומר סכרת ומחלות מטבוליות אחרות. עם זאת, כאשר צורכים את סוכר הפירות דרך הפרי עצמו, אין סכנה כזאת. מזל, כי כאשר נגסתי בתירס טרי, כזה שקטפתי באותו רגע – יחסי אליו השתנה ומאז אני מכה על חטא. רבים מהתירסים הטריים הנפוצים בארץ הם ממשפחת הסופר סוויט, שכשמם הם מתוקים מאוד. המפורסם בהם הוא זן הגילי, אך ישנם אחרים. איתן פייקין ממשק לוי ביישוב תלמי יחיאל מספר כי קיים גם זן בשם ביקולור (שני צבעים) ואילו הוא מגדל זן שנקרא סנטינל. מאחר והתירס רגיש מאוד לקור, הוא נשתל בחודש מרץ ומתחיל להניב במהלך חודש יוני. בנוסף, מסביר פייקין, חיי המדף של הזנים המתוקים קצרים יותר והקטיף שלהם הוא לזמן קצר בלבד. מאידך, הוא ממשיך, הם נוחים לגידול, נובטים יפה ובעלי קלחים גדולים ועסיסיים, "אחרי שנותנים ביס בכזה תירס, מבינים שכל מה שאכלנו עד היום – לא היה באמת זה. כשהוא בשל כמו שצריך, הוא מתפוצץ בפה והמיוחד הוא – הם לא נתקעים בשיניים". המתיקות הטבעית שלהם ממכרת, ורבים סבורים בשוגג כי היא מלאכותית, "היינו עושים פעם ירידים, ומכרנו תירס חם. אנשים היו משוכנעים שהוספנו סוכר למי הבישול".לחם תירס הוא סוג של עוגה בחושה, ואינו דורש שמרים או מחמצת. הוא נפלא לליווי ארוחות בוקר או בראנץ' (כמצע לביצים וגבינות, למשל) או לחילופין כמצע לתבשילים בשריים עם רוטב סמיך ומעושן.

מצרכים (תבנית אינגליש קייק גדולה):

  • 2 קלחי תירס טרי ומתוק
  • 1 כוס חלב
  • 1 כוס קמח
  • 1 כוס קמח תירס (לפולנטה)
  • 100 גרם חמאה
  • 1 גביע שמנת חמוצה
  • 3 ביצים
  • 1 שקית (10 גרם) אבקת אפייה
  • 1 כפית מלח
  • 2-3 גבעולי טימין (או עשב תיבול אחר שאוהבים, לא חובה)

הכנה:

מקלפים את קלחי התירס (אם יש צורך) ושוטפים. בעזרת סכין, מפרידים את גרעיני התירס מהקלח (מעמידים את קלח התירס במאונך למשטח העבודה, ועם הסכין "מגלחים" את הקלח). מומלץ לבצע זאת בתוך סיר בינוני מאחר וגרעיני התירס נוטים להתעופף ונוזליהם ניתזים מעט. לאחר שמפרידים את הגרעינים מהקלח, עוברים עם גב הסכין לאורך הקלח וסוחטים את "השאריות" שנותרו עליו. העסיס הלבן עשיר מאוד בעמילן וטעם. מוסיפים לסיר את החלב, ומבשלים על אש קטנה-בינונית כ-20 דקות, או עד שתכולת הסיר מסמיכה מאוד. מדי פעם מערבבים עם כף עץ. מסירים מהאש, ומוסיפים את המלח והחמאה. מערבבים היטב עד שהחמאה נטמעת לחלוטין.

בקערה נפרדת, טורפים יחד את הביצים והשמנת החמוצה. כאשר המסה של גרעיני התירס התקררה מעט, מוסיפים אליה את התערובת של הביצים והשמנת החמוצה. טורפים היטב. מערבבים את הקמח הלבן יחד עם אבקת האפייה, ומוסיפים לקערה. טורפים היטב. מוסיפים את קמח התירס, וטורפים היטב.

מחממים תנור ל-200 מעלות. מרפדים תבנית אינגליש קייק (מלבנית) בנייר אפייה, ומשמנים אותו עם מעט שמן זית או חמאה. יוצקים את המסה פנימה. אם רוצים, ניתן להניח מעל גבעולים של טימין או עשב תיבול אחר שאוהבים (כמו רוזמרין). מכניסים לתנור למשך 35 דקות או עד שהלחם מוכן (דוקרים באלכסון עם קיסם את הלחם, ואם הוא יוצא חלק ולח – מוכן).