עונתיות, מקומיות וגם אמון – ואיך כל זה קשור לדיון על תו התקן "אורגני"? ראיון והצצה למאחורי הקלעים של החווה החקלאית קיימא בארותיים שהוקמה מתוך רעיון חברתי חשוב (מאת: מתן שופן)

לא באופן מתוכנן, אחד מביקוריי בחווה החקלאית קיימא בארותיים, כחלק מההכנות לארוחת תיקון שבועות שהם לוקחים בה חלק, נפל על יום שלישי האחרון של החודש. מסתבר שזהו הזמן בחודש שבו הצוות מקיים פגישה חודשית בה מדברים על החודש שחלף, מה מתוכנן בחודש הקרוב, מעלים רעיונות, שאלות ותחושות. לכאורה, עניין שבשגרה בכל בית עסק, אך הצוות שבמקום אינו שגרתי.

החווה הוקמה במאי 2015 על ידי שי שבח, פעילה בעולמות האוכל המקומיים כבר שנים רבות, אחותה רני, שגם אחראית על הכיבוד בפגישה – במקרה הזה פלאפל מטוגנים במקום עם פיתות וסלטים, ואימן אירית. שלושתן חסרות היו הכשרה או ידע חקלאיים, אבל טעונות ברצון טוב לייצר שינוי – לתת מסגרת לנוער שאינו חלק ממערכת החינוך הפורמלי. אם כך, הצוות כולל את שלושתן, מספר מדריכים ובני נוער שבאים לעבוד בחווה – החל מזריעה, דרך ניכוש ועד קטיף ואריזת הירקות. כל הצוות  לוקח חלק בכל העבודות, וכל רעיון או משאלת לב בנוגע לפיתוח החווה, בין אם של מדריך או בן נוער, נלקחים ברצינות, דבר המוסיף לתחושת ה"שלנו" והאחריות להצלחת המקום שמאפיינת כל זוג ידיים בחווה הזו. ההכנסות של המקום נשענות על משקיעים ותורמים, וכמובן על מכירת התוצרת הטרייה לציבור הרחב, "במקביל, יש את המטרה של הרחבת ההכנסה עם יותר אירועים ואירוח בחווה", חושפת שי, "שזאת גם הזדמנות לבני הנוער להיחשף לתחום נוסף של עבודה והכשרה מקצועית".

"אנחנו מגדלים בעונה בממוצע 14 סוגים של ירקות. למשל מלונים, אבטיחים, פלפלים חריפים, חצילים, תירס, זנים שונים של דלעת, קישואים, ארטישוקים, מנגולד, סלק, גזר, סלרי עלים, שורש סלרי, מנגולד, זנים שונים של חסה, סלק עלים, סלק צהוב, צנוניות, כרישה, בצל ירוק, שום ירוק, פטרוזיליה, מיני תבלינים, שורש פטרוזיליה, שעועית. בטוח יש עוד דברים ששכחתי. מדי עונה אנחנו עושים סיכום של מסקנות מהגידולים ולפיו מזמינים את השתילים והזרעים לעונה המקבילה בשנה הבאה. עד היום מדי עונה הרחבנו את ההיצע, גם אם היו ירקות שבחרנו שלא לחזור על הגידול שלהם, כשבמקביל אנחנו גם לומדים טוב יותר את האדמה שלנו והוספנו בית רשת, שמאפשרים לנו גידולים אחרים".

כחווה שנעדרת חממות, עונתיות היא שם המשחק; לא מגדלים כאן קישואים בחורף ולא אפונת שלג בקיץ, "אנחנו עובדים רק בשדה פתוח ובבית רשת, שעיקר המשימה שלו היא הרחקת מזיקים. אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא ההתמודדות עם הטבע". מזיקים מובילה אותנו להתעסק בסוגיה בוערת. מצד אחד, אנחנו רוצים לקבל ירקות נקיים מחרקים ומצד שני, בעידן של מודעות הולכת וגוברת למזון שאנחנו מכניסים אל גופנו, יש דרישה מוצדקת ל"ירקות אורגנים", קרי לא מרוססים. אך האם החותמת הזו מספיקה? שי דווקא מציעה מודל אחר, מבוסס על אמון והיכרות אישית.

"אני רואה בהגדרה אורגני תו שיווקי ופחות תו תקן של איכות. שיטת הגידול שלנו בחווה היא יותר נוקשה מתו התקן האורגני, אבל בפועל לא נוכל לקבל אותו בעיקר בשל הקרבה לשדות מרוססים (מה שבעצם גורם לכל המזיקים מהאזור להגיע אלינו ואנחנו מתמודדים איתם בשיטות טבעיות בלבד). החווה שלנו מבוססת על אמון, ואמון זאת מילת המפתח מבחינתי בכמה רמות בחווה – האמון שהצרכנים של הגידולים שלנו נותנים בנו, שכן אנחנו מאפשרים לכל אחד לראות מה החומרים שאיתם עובדים בשדה והכל שקוף וגלוי, האמון ששף נותן בנו כדי להביא את הסיפור שלנו לצלחות של הסועדים שלו, והאמון שהנערים והמשפחות שלהם נותנים בנו וגורם להם להתעורר מוקדם בכל בוקר ולעבוד בחקלאות וזה ממש לא מובן מאליו. בסוף, הכוח של החווה שלנו הוא בעובדה שיש פנים ושמות לאורך כל הדרך. גם גידול אורגני יכול להיות מנוכר ובמסות גדולות. ההבדל המשמעותי אצלנו הוא שיש אנשים מאחורי הזרעים והשתילים, את סתיו ועידן, שהצרכנים שלנו מקבלים ירקות שיש עליהם מדבקה שמציינת מי מצוות החווה קטף וארז כל אחד מהירקות שבסל השבועי ושאנחנו מכירים אותם ואת השפים שמולם עובדים באופן אישי".

כאמור, ארוחת תיקון שבועות אשר תתקיים ב-17 למאי (2018), בשיתוף הסטודיו לקרמיקה NOW, השף עידו פיינר (שהוא גם בן זוגה של שי) וטוניס שולחן, תתבסס על התוצרת החקלאית של החווה. כמו כן, למעוניינים שי מזמינה את הציבור להגיע ביום שישי 8.6.2018 בין השעות 11:00-14:00  ליום פתוח בחווה עם הפעלה לילדים על החיות בשדה והדרכה על השבחת אדמה לשתילה, שאפשר ליישם גם בחצר ואפילו באדניות המרפסת.