מסן פרנסיסקו ועד סיאטל, צפון-מערב ארצות הברית הוא אזור קולינרי מרתק. הוא שופע השפעות אסייתיות, בעיקר יפניות וקוריאניות אבל לא רק, ומתבסס, באופן כנה ורציני, על רעיונות כמו חומרי גלם מקומיים ועונתיים. רעיונות שבמקומות אחרים בעולם, גם אצלנו, הם לא יותר מססמאות שחוקות.

עיקר ההמלצות הן עבור פורטלנד (אורגון), שם שהיתי כשבוע ימים במהלך ינואר 2017. העיר נתפשת כהיפית, היפסטרית ואולטרה ליברלית (הס מלהזכיר את ניצחונו של טראמפ). נהר רחב חוצה אותה לשניים, כאשר החלק המזרחי הוא כפרי יותר עם בתים צמודי קרקע וחצרות עם תרנגולות ואילו החלק המערבי אורבני יותר. עם זאת, הרבה מהמסעדות הטובות בעיר הן דווקא בחלק המזרחי שמתחיל להיתפש כמתפתח ומגניב יותר (מישהו אמר פלורנטין או ויליאמסבורג?). גם בתוכה וגם מחוצה לה, הטבע הירוק בולט בנוכחותו, אך הסצנה הקולינרית היא האטרקציה המרכזית בה; שפע של מסעדות ובתי אוכל מצוינים, כמו גם אינספור משאיות אוכל.

שני המטבחים הבולטים בעיר הם זה האסייתי וזה הדרומי, כלומר דרום ארה"ב. בראנצ'ים אסייתים הם טרנד של ממש, ובכלל הם מתייחסים מאוד ברצינות לבראנץ' של סופ"ש.

Han Oak

[עדכון מיוני 2018: ארוחת הטעימות כוללת 11 מנות והמחיר בהתאם עלה ל-55 דולר לסועד]

חווית האוכל הטובה ביותר שלי בפורטלנד, ללא ספק. מסעדה קוריאנית בחלק המזרחי של העיר שפתוחה יומיים בלבד בשבוע (שישי ושבת, מומלץ להתעדכן על זמני הפעילות שכן עשוי להשתנות). היא מציעה תפריט טעימות משתנה בן 8 מנות במחיר מגוחך של 35 דולר. בראשה עומד שף צעיר שמשלב בין מטבח קוריאני מסורתי לבין ביצוע מוקפד. השירות מצוין וקשוב (אם יש לכם הגבלות מסוימות לגבי מה אתם לא אוכלים, מומלץ ליידע אותם מראש באי-מייל), והמטבח הפתוח הוא הצגה של ממש. כדאי לשריין מקום על הדלפק שמשקיף עליו, אם כי הישיבה בשולחנות המשותפים היא גם חוויה. המסעדה עצמה לא מאוד גדולה, וכך גם המטבח עצמו. ועדיין, לא מעט טבחים עובדים בתוכו בסינרגיה מושלמת. טבחית קוריאנית צעירה מופקדת על הכנת האטריות (החל מנענוען ומתיחתן ועד בישולן המדויק והעברתן למרק החם). בצד האחר של המטבח, טבחית קוריאנית פחות צעירה שמופקדת רק על קיפול הדמפלינגס. בנוסף, ישנם עוד 2 טבחים וכמובן השף עצמו.

בתמונה העליונה: בצקניות אורז המכונות "קייק רייס" בתוך תבשיל בשר קוריאני סמיך במיוחד ואורז קלוי. בתמונה התחתונה: מרק על בסיס ציר עוף עם אטריות חיטה שמנמנות ונגיסות.

כתובת: 511 NE 24th Ave, Portland, OR 97232


Screen Door

תשכחו מהאפשרות לשריין מקום לבראנץ' הסופ"ש, ותתחילו לעבוד על הסבלנות שלכם. בימי שבת וראשון משתרך תור ארוך בכניסה למסעדה הדרומית הזו המציעה תפריט מושחת ומוגזם שהפך אותה לאחת הפופולריות בעיר. כמה מושחת? שימו לב למנת הדגל: מגדל של פרייד צ'יקן על וופל בטטה ומעל הכל אבקת סוכר ומייפל איכותי. בנוסף, כי לא תיארנו לעצמנו את גודל המנות, הזמנו גם מנה מצוינת של בריסקט (חזה בקר) מעושן לצד האש בראונז, ירקות חרוכים, רוטב ברביקיו וביצי עין. כל אלו נעטפים בתוך טורטייה רכה, והדבר היחיד שאפשר לעשות אחרי בראנץ' שכזה הוא ללכת לישון.

כתובת: 2337 E Burnside St, Portland, OR 97214


Pok Pok PDX

קבוצת מסעדות תאילנדיות מצליחה שמנת הכנפיים שלה הפכה למנת הדגל של העיר כולה. לא היה אחד מתושבי העיר שלא הפנה אותנו לאכול אותן. מה כל כך מיוחד בהן? הן מטוגנות בטיגון עמוק ונעטפות ברוטב דביק, מתקתק, חריף ובעיקר – ממכר. לצידן הזמנו גם Cha Ca “La Vong”, מעין סלט עם נתחי דג במעטפת בצק ביחד עם בוטנים, ירקות ועשבי תיבול טריים. טעים, אך מחוויר לעומת הכנפיים.

כתובת: 3226 SE Division St, Portland, OR 97202 (ישנם סניפים נוספים)


Kim Jong Smokehouse‏

במתחם האוכל המקורה, Pine Street Market, נמצא לו הדוכן הנוכחי שהוא למעשה תוצר של שיתוף פעולה בין כמה שפים מובילים בעיר. גם הוא מבוסס על המטבח הקוריאני, ומציע תפריט מצומצם למדי של לחמניות מאודות ושל קערות ביביבאמפ. ביביבאמפ היא מנה מסורתית שמתפקדת כארוחה מלאה וכוללת לרוב אורז שמעליו קימצ'י (ירקות מוחמצים), חלבון (בקר או חזיר) וביצה. כאמור האזור מושפע מאוד מהמטבח הקוריאני, וזו לא היתה קערת הביביבאמפ הראשונה וגם לא האחרונה בטיול הזה. זו כן הייתה אחת המוצלחות שבהן, במיוחד הודות לבשר המעושן המשובח והרוטב החריף.

כתובת: 126 SW 2nd Ave, Portland, OR 97204


Revelry

בר אוכל קוריאני מעוצב בקפידה שמציע גם לייט נייט במחיר משתלם. בחרנו, איך לא, בשתי קערות ביביבאמפ, אחת עם בקר והשנייה צמחונית. זו האחרונה הייתה מצוינת עם גרגרי חומוס מתובלים וחלמון ביצה כבוש. אופציה ראויה וטובה כשהרעב מציק בשעות המאוחרות (יחסית לפורטלנד).

כתובת: 210 SE Martin Luther King Jr Blvd, Portland, OR 97214


 אחת המסעדות המדוברות בעיר, ולא – היא לא קוריאנית. זוהי מסעדה המושפעת מהמטבח האיטלקי עם המון ירקות טריים ופסטה שמכינים במקום. טוענים שהיא גם מסעדה מאוד טרנדית, אך לצערי הגענו אליה כאשר סופת שלגים פקדה את העיר. המסעדה הייתה מעט שוממת, וחוסר האווירה פגם בחוויה עצמה. בנוסף, מצאתי את המסעדה מעט יקרה יחסית לתמורה או לשאר המסעדות בעיר. עם זאת, השירות היה טוב וגם הקוקטיילים היו כייפים. יש להזמין מקום מראש.
כתובת: 3377 SE Division St, Portland, OR 97202

Tasty n Alder

המסעדה הזו שייכת לקבוצת מסעדות חזקה בעיר תחת השף המקומי המוערך ג'ון גורהם (במתחם האוכל המקורי Pine Street Market אפשר גם למצוא מסעדה ישראלית ששייכת לקבוצה תחת השם Shalom Y'all). למסעדה הזו באים כדי לאכול בשר, וההשפעה של המטבח מדרום ארה"ב מאוד ניכרת פה, כמו גם מעט השפעות אסייתיות. המסעדה פופולרית מאוד, ומומלץ להזמין מקום מראש. אחד היתרונות שלה הוא שהיא מציעה בראנץ' עד השעה 14:00 גם באמצע השבוע, אך היא מתאימה מאוד גם לארוחות ערב. בתמונה ניתן לראות המחשה לפיוז'ן בין המזרח הרחוק לבין דרום ארה"ב: מצד אחד קונספט של קערת ביביבאמפ וקימצ'י (חמוצים קוריאניים) ומצד שני שוקי עוף בטיגון עמוק וברוטב דביק וחריף.

כתובת: 580 SW 12th Ave, Portland, OR 97205


Nuvrei‏‏

כולם בפורטלנד נוהרים לוודו בייגלס בשביל תמונות אינסטגרם משובחות, אבל אם מחפשים קונדיטוריה איכותית – זה המקום. יש פה מאפים משגעים כמו קרואסון חמאה במילוי פיסטוק ושאר קינוחי פטיסרי ראוותנים, וגם, לא פחות חשוב, קפה איכותי ועוצמתי. מומלץ מאוד להפסקה באמצע היום.


The Society Hotel

מלון בוטיק המעוצב בסגנון תעשייתי-יאפי אופנתי, עם לובי חמים ובית קפה קטן ומשובח. מדי פעם מארחים בקפה ערבי קונספט שונים, כמו גם הופעות חיות, אבל שווה להגיע גם במהלך היום כדי להנות מקפה טוב. לצד המשקאות הרגילים, אפשר למצוא כאן גם לאטה מאצ'ה (כמו הפוך, אבל מאבקת תה יפני ירוק). בבוקר ישנו תפריט אוכל מצומצם כמו טוסט אבוקדו או מאפים משתנים. מעט יקר, אבל טעים ונעים.

מקום נוסף ששווה לעצור בו לקפה (או ללון בו) הוא השלוחה המקומית של רשת בתי המלון הסופר-מגניבים Ace Hotel. אגב, במלון יש גם מסעדה מצליחה, ולצערי לא יצא לי לפקוד אותה. עם זאת, אם להסתמך על המסעדה המצויינת הממקומת במלון הניו-יורקי, דה ברסלין, אפשר להניח יחסית בוודאות שזוהי לא תהיה נפילה. ככלל, אזור הדאון טאון שבו ממוקם האייס הוטל, מומלץ לשיטוטים.

כתובת: 203 NW 3rd Ave, Portland, OR 97209


זמן השהייה שלי בסן פרנסיסקו היה מוגבל למדי, ולכן יש ברשותי שלוש המלצות בלבד. ישנן עוד המלצות רבות לעיר הזו, החל מדוכני בוריטו ועד מסעדות מישלן, אך אני יכול לספר רק על המקומות שהייתי בהם בפועל. היו שתי מסעדות נוספות שאכלתי בהן. האחת היא קיטשן סטורי שנסגרה לאחרונה, וחבל, והשנייה היא Nopa: מסעדה טרנדית שפתוחה עד מאוחר, ולפי השמועות החל מהשעה 23:00 השפים והטבחים של העיר מתנקזים אליה ללייט נייט. אישית פחות התרגשתי ממנה, אבל זו חוויה סובייקטיבית שכן קיבלתי עליה לא מעט המלצות טרם נסיעתי לשם.

State Bird Provisions

אם בפורטלנד חווית האוכל הטובה ביותר שלי הייתה במסעדה הקוריאנית האן הוק, בסן פרנסיסקו היא ללא ספק בסטייט בירד פרוביזנס. זוהי מסעדה עם כוכב מישלן אחד, אך לחלוטין לא מפונפנת או פורמלית בשום צורה. מומלץ מאוד להזמין אליה מקומות מראש כי היא מאוד טרנדית ומבוקשת. אגב, סמוך אליה ממוקמת המסעדה The progress השייכת לאותה קבוצה. רבים מהממתינים לשולחן בסטייט בירד פרוביזנס יושבים בלאונג' של דה פרוגרס לדרינק קטן כדי להעביר את הזמן. עוד רעיון מוצלח להעברת הזמן עד שמתפנה שולחן, או לחילופין לשלב פעילות נוספת לפני שמגיעה השעה של המקומות שלכם, הוא ללכת לספא היפני הסמוך, קבוקי (רק חשוב לקחת בחשבון שימים מסוימים בשבוע הם לגברים בלבד, ימים אחרים הם לנשים בלבד ויום אחד בשבוע הוא מעורב).

הקונספט של המקום נשען על מסעדות הדים סאם האותנטיות שבהן עגלות עם כיסונים שונים עוברים בין הסועדים, וכל אחד מעמיס לו לשולחן את מה שמתחשק לו. בסוף הארוחה, מחשבים את החשבון לפי מספר הצלחות. באופן דומה, למסעדה יש תפריט מצומצם, אבל גם מלצרים שעוברים בין השולחנות עם מנות משתנות ומופלאות. אין ספק שמדובר בקונספט רווחי למדי למסעדה הפועל על המנגנון הפסיכולוגי של רווח והפסד: כסועד, אתה לא יודע מה המנה הבאה שתגיע בעגלה הבאה, ואם לא תיקח עכשיו – לא בטוח שיהיה לך אחר כך. מה עושים? מעמיסים. התוצאה היא כמובן חשבון מנופח, אבל בהחלט שווה כל סנט. המנות טעימות להפליא והחוויה הכללית נהדרת. בין המנות שאכלנו היו קרוקט של ברווז קונפי, מוס כבד ברווז עם פנקייקים קטנטנים, כיסונים מאודים למיניהם, טרטר בקר המוגש עם קרקרים דקיקים של אצות נורי ועוד.

כתובת: 1529 Fillmore St, San Francisco, CA 94115


Craftsman and Wolves

אזור ה-Mission פופולרי למדי לשיטוטים. אישית, פחות התחברתי לקסם של השכונה שהזכיר לי בעיקר תחנה מרכזית, אבל אפשר למצוא שם גם פנינים קולינריים, בעיקר אוכל רחוב מקסיקני, אבל לא רק. בין השאר המאפייה המפורסמת טרטין ממוקמת שם, והחל מ-8 בבוקר משתרך מחוצה לה תור של אנשים רעבים הממתינים לרכוש מלחם המחמצת הידוע או הקרואסון הנחשב לאחד הטובים בעולם. אם אין כוח לעמוד בתור, אפשר לפנות לפטיסרי הנוכחי שמציע קפה טוב ויצירות מופת לצידו.

כתובת: 746 Valencia St, San Francisco, CA 94110


La Boulangerie de San Francisco

אחרי שיטוטים מייגעים באזור ה-Mission איבדתי תקווה לגבי סן פרנסיסקו. אבל, אז, למחרת הכל השתנה כאשר גיליתי את הסניף המקומי של יוניקלו. אחרי שופינג משובח (ולא, לא קניתי את המעיל המנופח) הגענו לשכונה כייפית שנקראת Hayes Valley. הצטערתי שלא גיליתי אותה קודם לכן. היא שופעת בתי קפה, מסעדות ובוטיקים למיניהם. חשקה נפשנו בקפה טוב, ונזכרתי בהמלצה של אסף גולן – לה בולונז'רי דה סן פרנסיסקו. מהשם של המקום אפשר להבין שהוא מושפע מהתרבות הצרפתית, אבל הקטע שלו הוא כוסות הקפה הענקיות (כפי שאפשר לראות בתמונה). יש גם מאפים משובחים ומקוריים (כמו רולדה מרובעת מבצק קוראסון עם מילוי של קרם גבינה).

כתובת: 500 Hayes St, San Francisco, CA 94102