כמאזט לפתיחת הארוחה או כבסיס לתבשילי עוף ודגים: מתכון משפחתי מנצח לזיתים המבושלים יחד עם עגבניות ולימון כבוש.

"קח, זה בשביל סבתא", הגיש לי השכן שקית אטומה ובה אוצר – זיתים ירוקים שאך נקטפו מהעץ בחצר ביתו. הוא כנראה הבחין בה בשעת מעשה, קוטפת מעט זיתים מהעצים הפזורים ברחוב ההולנדי בו היא והוריי גרים. את הזיתים האלו, שלא ניתנים למאכל בצורתם הגולמית, היא כובשת בצנצנות רבות המקשטות את השיש במטבח.

אך אין צורך בחסדי שכנים או בעצי זית בחצר. סביב חג הסוכות, ומעט לאחריו, השווקים השונים בארץ מוצפים בזיתים רבים, מחכים שנאסוף אותם בשתי ידיים וננצור בצנצנות דחוסות. מדהים לראות בערי הצפון, בין נצרת לעכו, את התכונה הרבה שיש סביבם. בכל קרן רחוב קם דוכן ארעי עם ארגזי פלסטיק מלאים להתפקע בפירות הירוקים הקטנים והמרים. בחנויות הירקות, התבלינים ואפילו בחנויות הנוחות בתחנות הדלק, מציעים שמן זית משפחתי טרי בבקבוקי פלסטיק עם טעמים מודגשים, כיאה לשמן המופק מהזיתים הראשונים לעונה. "ככל שהזית ירוק יותר, כך הוא בעצם פחות בשל", מסבירה נועה כהן מקיבוץ מסיק מגל. "זיתים המיועדים לכבישה מוסקים יותר מוקדם, מאשר זיתים המיועדים להפקת שמן". אלו בעלי טעמים חזקים יותר, הנשמרים בתהליך הכבישה. מכאן כי גם השמן המופק מהם הוא בעל טעם דומיננטי יותר וצבעו ירוק יותר.

מה עושים עם הזיתים שכבשנו? אפשר כמובן לאכול אותם כפי שהם, או לשלבם במאכלים שונים. למשל, במנה יחד דג נא ויוגורט, או כפי שמציע המתכון הנוכחי – להכין מהם סלט מבושל יחד עם עגבניות ולימון כבוש שיכול גם לשמש כבסיס לתבשילים שונים.

מצרכים (עבור מנה למרכז השולחן):

  • 200 גרם זיתים ירוקים כבושים
  • 2 עגבניות
  • 2 שיני שום, קלופות
  • 1 כף שמן זית
  • 1 כפית פפריקה מתוקה
  • 1 פרוסה של לימון כבוש (אם אין, ניתן להשתמש בלימון טרי)
  • קורט מלח
  • 1/2 כפית סוכר חום

אופן ההכנה:

משרים את הזיתים בקערה עם מים רותחים למשך רבע שעה על מנת להוציא מהם חלק מהמרירות הטבעית של הזיתים. מסננים את המים וחוזרים על הפעולה עם מים רותחים חדשים למשך רבע שעה נוספת (ככל שנשרה יותר, כך תצא יותר מרירות). במקביל להשרייה השנייה, מעבירים לסיר קטן את יתר המצרכים, ומתחילים לבשל על אש קטנה מאוד. לאחר סיום השריית הזיתים, מסננים את המים הרותחים, שוטפים מעט ומגלענים אותם (אם צריך). מעבירים לסיר את הזיתים המגולענים. מערבבים ומכסים את הסיר. ממשיכים בבישול עוד כ-20 דקות. מדי פעם מציצים בסיר, מערבבים ומוודאים שהנוזלים לא התאדו לחלוטין והזיתים נשרפים. אם צריך, מוסיפים מעט מאוד מים חמים. מסירים מהאש, טועמים ומתקנים תיבול, ומניחים לזיתים להתקרר. ניתן לאחסן בצנצנת במקרר או להגיש ישר למרכז השולחן.