דרכים צרות ותלולות, כפרים תלויים על מצוקים, חופים מהיפים שתראו בחייכם ואוכל יווני פשוט וטוב. חצי האי פיליון הוא גן העדן שאתם עדיין לא מכירים.חצי האי פיליון (Pelion) הוא אזור הררי ויפה במיוחד. פרט הטריוויה הראשון שיספרו לכם על האזור הוא שעל פי המיתולוגיה, מדובר במעון הקיץ של האלים. ההרים מכוסים בעצי פרי כמו רימונים, תאנים, ערמונים, תפוחים וכמובן – זיתים. על הגבעות ובשיפולי הרכסים פזורים כפרים רבים שיושבו לאחר שהיוונים ברחו מהעות'מנים. ובאמת, המקום כשלעצמו לא נגיש בעליל. חובה להתנייד עם רכב, וגם אז -הדרכים מאוד פתלתלות, תלולות וצרות (לפחות בחלק הצפוני יותר). אל חשמל הכפרים חוברו רק במאה האחרונה. עם זאת, זהו הקסם של המקום. בחורף אגב, החלקים הגבוהים של פיליון מתכסים בשלג, והמקום הופך לאתר סקי.

ומה בנוגע למסעדות מומלצות בפיליון? ובכן, לא תמצאו יותר מדי מסעדות מפונפנות באזור, או לפחות אני לא נתקלתי בכאלה למעט אחת שעוד נגיע אליה. הכפרים הם פשוטים, מתויירים בעיקר על ידי יוונים, אבל לא רק, ובהתאם – גם המסעדות, הטברנות ליתר דיוק, פשוטות (רק לכאורה) ומציעות אוכל מסורתי אמתי המתבסס על חומרי גלם מהים ומהיבשה: סלטים טריים, מאפים רבים, תבשילים ארוכים ודגים טובים.


Zagora: Bakery Artemis

באחד הבקרים בזגורה, במקום ארוחת בוקר, פנינו לכיכר העיר שבמרכזה, איך לא, ניצב עץ דולב עתיק מאוד (עצי דולב עתיקים הם קטע של ממש באזור של פיליון, וכמעט בכל כפר ניצב לו עץ דולב בן מאות שנים). שם קנינו קפה באחד מבתי הקפה שבה וטיילנו מעט באזור. באחת היציאות מהכיכר, הגענו למאפייה של ארטמיס. בית מלאכה קטן עם מספר מאפים מתוקים ומלוחים וחדר אחורי שמשמש להכנתם. בעלת המקום נחמדה מאוד, והמאפים מוצלחים מאוד (במיוחד זה המלוח במילוי תרד).

כתובת: Agios Georgios Quarter, 37001 Ζαγορά – Artemis Bakery


Zagora: ארוחת בוקר אצל יורגוס

יורגוס הוא הבעלים של מספר דירות ואכסניות להשכרה ברחבי פיליון. בזגורה יש לו אכסניית אבן קטנה עם מספר חדרים וחצר קטנה. החדרים סובלים קצת מעיצוב-יתר, אבל סך הכל יש בהם כל מה שצריך (מזגן לקיץ וקמין לחורף) והכי חשוב – יורגוס נותן שירות שכמוהו עוד לא ראיתי. הוא ידידותי ולבבי, ומסביר ארוכות ובסבלנות על כל דבר. נותן המלצות מדויקות, מאוד זמין ואכפתי. הלינה במקום אינה כוללת ארוחת בוקר, אבל מגישה אחת כזו בתשלום (גם לתושבים מן החוץ). ארוחת הבוקר משתנה כל יום בהתאם לחומרי הגלם שעומדים לרשות הטבחית של המקום, וב-7 יורו לסועד מקבלים לא מעט. החל מחביתה נפלאה, סלט טרי, ריבות שנעשים במקום, מאפה פשטידה (בתמונה: קישואים) וקינוח מתוק (בתמונה: סולת-תפוז).

כתובת: Vouzara, Zagora Mouresi 370 01, Greece


Zagora: Niki's

זו אחת ההמלצות שחזרו על עצמן ערב נסיעתי לפיליון. ואכן, המקום הקטן מאוד היה גם עמוס בישראלים (שבאופן מפתיע היה המקום הכמעט היחיד שבהם נתקלנו בהם. לא שיש משהו נגד ישראלים. פשוט הפתיע אותנו שזהו מקום שלא מתויר על ידי בני עמינו). ניקי היא בחורה לא צעירה שעוברת בצליעה קלה בין השולחנות, מספרת על המנות שיש היום במטבח ולוקחת הזמנות. בחרנו בפרחי קישואים פריכים בטיגון עמוק ובתבשיל בשר ברוטב לימון ובטלה צלוי. תבשיל הבקר היה מוצלח, אם כי לא היה ממש זכר לטעם לימוני. הטלה היה צלוי כהלכה, והבשר, שהוגש על העצם, התפרק ממנו ברכות ובעסיסיות. שתי המנות הגיעו בתוספת צ'יפס (תמיד טעים, אבל פחות התאים למשל למנה של הבקר עם הרוטב). קינחנו בשתי ריבות פרות יער טובות על חשבון הבית.

טיפ: מומלץ להזמין מקום מראש למרפסת שצופה על נוף ירוק של צמחיה עבותה וכחול של ים אינסופי.

כתובת: חפשו בגוגל Niki's Taverna, או שתשאלו ברחוב; כולם מכירים את הטברנה של ניקי.


Chorefto: Delfina

זו אינה המלצת חובה, אבל במידה ואתם פוקדים את החוף שצמוד לכפר חורפטו, אגי סרנטה (Agii Saranta), המסעדה הזו יכולה להוות אופציה ראויה לצהריים (במיוחד מאחר והמסעדות השכנות קורצות הרבה פחות). מצד אחד, אוכל בייתי עם תבשילים שונים ומצד שני, גריל גדול לרוטיסרי (לצערי ראינו את השיפודים המסתובבים רק בסוף הארוחה). בחרנו בטלה ברוטב לימון שהיה מעט תפל לטעמי וקציצות בקר מטוגנות שהיו טובות. לקינוח, על חשבון הבית, מקבלים שלגוני שמנת קטנים וטעימים.

כתובת: המסעדה ממוקמת בחלק הצפוני של החוף. חפשו אותה בגוגל


Kissos: Synantisi

אחת המסעדות היותר טובות שאכלנו בהם בפיליון. אל המסעדה הגענו בהמלצתה של לירון פריד מ- Pelion Advisor, אשר מתכננים ומארגנים טיולים בחצי האי פיליון. עם הישיבה במקום, כמו בכל טברנה אחרת, מוגש לשולחן לחם, רק שהפעם הלחם פרוס לפרוסות, נמשח בשמן זית ותובל באורגנו וחמוציות. לצדו הוגש טפנד זיתים מוצלח. כבר התחלה טובה ומפנקת למדי. מתוך התפריט הלא קצר בחרנו במנה של "פאי בצל מסורתי", וקיבלנו שבלול פילו גדול מאוד שנכנס לטיגון עמוק. המילוי הוא שערות בצל רכות כחמאה שנראה שעברו אידוי ארוך מאוד. הזמנו מנה נוספת של תבשיל בקר נימוח במיוחד ברוטב עשיר וסמיך של פטריות. הפעם ראינו את עמדת הרוטיסרי בזמן, והזמנו מנה של עוף המוגשת עם מעט ירקות וצ'יפס שנחתך במקום. העוף נצלה באטיות ביחד עם עגבניות, והוא שמר היטב על העסיסיות שלו. מעולה ומומלץ מאוד.

כתובת: כפי שהבנתם, עניין הכתובות באזור פיליון הוא קצת טריקי. עדיף לחפש בגוגל


Pouri: Polydroso

בכפר פורי, על מרפסת המשקיפה אל קו החוף, ממוקמת המסעדה פולידרוסו המגישה, איך לא, אוכל מקומי ופשוט מאוד. לראשונות בחרנו עלי גפן, שהיו לא מהטובים שאכלנו למען האמת, וסלט "ירוק". האחרון היה מעניין למדי; מדובר היה בעשבים בשם קריתמון ימי, זהו צמח הגדל על בין הסלעים בקו החוף, ועל כן הם גם מלוחים מטבעם. בנוסף, הם נגיסים ובשרניים וגם מעט מרירים. כאן הם כנראה עברו חליטה וכבישה והוגשו ברוטב עם שפע לימון ושמן זית. נפלא. לעיקרית חלקנו מעין נקניקייה עבה, במעטפת של מה שנראה כמעיים, במילוי בשר בקר ועז. היא משובצת באורז שתפקידו לספוח את השומן בזמן הבישול הארוך. לאחר הבישול, היא נפרסת ונכנסת לשיזוף בתנור. מוגשת עם רוטב מופלא שנספג בהתאמה מושלמת ללחם המוגש בתחילת הארוחה.

כתובת: חפשו בגוגל


Afissos: 6 Keys Guesthouse

היינו בדרך לארוחת ערב בוולוס, כאשר ברגע האחרון פנינו פניית פרסה ועצרנו במסעדה הזו בלי לדעת מראש מה מצפה לנו. היא ממוקמת במלון שזוכה לביקורות נלהבות מאוד ברשת על חוף הים של הכפר אפיסוס (הצד הדרום-מערבי של פיליון). שולחנות המסעדה הם ממש על קו החוף, ומומלץ להגיע בשקיעה. ביחס לשאר המקומות ביוון, ובטיול עד כה, המסעדה הזו לא זולה כלל. אבל, סוף סוף, הגענו למסעדה שמגישה אוכל המבוסס על חומרי גלם מקומיים ומנות מהמטבח היווני – אבל גם ספוג בהשראה ממטבחים אחרים ומבוצע בטכניקות קצת יותר מתקדמות. לפני הכל, במקום הלחם הרגיל בטברנות מגיעה פלטה מושקעת עם לחמים שונים וממרחים שווים. לראשונה בחרנו סביצ'ה של דג ים לבן שהגיע מעט בוטרגה (ביצי דגים מיובשות) מגוררת מעל ולצדו מתאבנים קטנים נוספים מהים. חיתוך הדג הזכיר יותר הכלאה בין קרפצ'יו לסשימי מאשר סביצ'ה, אבל היה תענוג סוף סוף לאכול דג ים טרי ונא. בהמשך אכלנו נתח של בשר בקר בבישול ארוך המגיע ברוטב של עצמו, ביצה רכה וטורטליני גדול במילוי קרם חצילים שרופים. הבשר היה רך, אם כי מעט יבש (אבל חלמון הביצה הרך פיצה על כך). המנה העיקרית הנוספת הייתה פסטה עם ראגו בקר ורוטב פלפלים שהייתה מבוצעת כהלכה, גם אם לא מסעירה במיוחד. הייתה זו סיומת מוצלחת מאוד לטיול הארוך.

כתובת: חפשו בגוגל


טיפים כלליים לפיליון:

החלק הצפון מזרחי של פיליון, ובכלל רצועת החוף המזרחית, יפה הרבה יותר מזו המערבית. מצד שני, הכבישים בחלק הזה מאוד צרים, תלולים ובעלי פניות רבות. על כן, מרחקים אוויריים שנראים קצרים מתגלים כארוכים במיוחד. בצד המערבי, הכבישים פתוחים יותר (במיוחד כביש החוף המערבי המחבר בין וולוס לאפיסוס, ודרומה). מומלץ לישון בשני אזורים שונים במהלך השהייה בפיליון כדי לא לבזבז את כל הזמן בנסיעות, למשל: חצי מהלילות בחלק הצפון מזרחי והשאר בחלק הדרומי יותר. לחילופין, אפשר להתמקד בחלק הצפון מזרחי, ומפיליון להמשיך מערבה לכיוון מטאורה (מנזרים תלויים על מצוקים גבוהים. נחשב לאחד המקומות היפים בעולם) וזגוריה (חבל ארץ). אגב, האי סקיאתוס מאוד קרוב לחלק הדרומי של פיליון, וכשיש ראות טובה – ניתן לראות אותה מהחוף. הבעיה היא ההגעה אליו. לרוב יאמרו לכם לקחת מעבורת מהעיר וולוס אך היא גם יקרה (כ-100 יורו לאדם) וגם ארוכה (כשעתיים). האפשרות הכדאית יותר היא לקחת מונית-ים (Sea Taxi) מהרציף של הכפר Katigiorgis בעלות של 10 יורו לאדם (משך הנסיעה כרבע שעה, והמונית מביאה אתכם לרצועת החוף המערבית, ולא ליישוב עצמו). עם זאת, קחו בחשבון שלא מדובר בקו מסודר, ולעתים תדרשו לחכות עד שתגיע הסירה (כמו כן, הביקור באי אינו חובה. הוא מאוד יפה, אבל לא חסרים מקומות יפים בפיליון).

מרבית ממקומות הלינה זולים למדי, אך ניתן למצוא קומפלקסים יוקרתיים יותר (אך לא מלונות ענק). ישנם מלונות בוטיק מקסימים ומפנקים הפזורים ברחבי האזור. את סיום החופשה שלנו קינחנו דווקא בחלק המערבי במלון קטן של 10 חדרים הממוקם על גבעה הצופה אל הים. במרכז המלון בריכה ובר-מסעדה, והיחס מפנק במיוחד: Karavia lux inn.  ישנם עוד מלונות טובים רבים אחרים כמו 12 חודשים, Theta Hotel או Miression.