לא רק הטיסות אליה זולות ולא רק המלונות בה זולים – גם המסעדות והברים בעיר הבירה פראג מציעים חוויה מוצלחת למדי במחירים נמוכים למדי. מה מומלץ וממה כדאי להתרחק?

פראג, בירת צ'כיה, הפכה לאחד היעדים היותר פופולריים בקרב ישראלים. כמו כמעט כל דבר בחיים, גם פה הסיבה ככל הנראה היא כסף; הטיסות זולות באופן יחסי והשהייה שם, כיאה למדינה מזרח אירופאית שמתנהלת במטבע מקומי ולא ביורו, זולה באופן מוחלט. מרכז העיר, הקרוי פראג 01, קטן מאוד וקל להתנייד בו רגלית. מבחינה תחבורה ציבורית, במיוחד אם מסתובבים בקבוצה, עדיף לטעמי להשתמש בשירותי אובר – גם זול וגם מהיר יותר. המרחק לרבעים הנוספים של פראג, כמו 07, 02 או אלו שנמצאים מעבר לנהר – גם הם יחסית קרובים מאוד. אם מזג האוויר מתאים, אפשר בהחלט לתור את העיר רגלית.

כעיר מתוירת להפליא, היא מציעה כמובן מלכודות תיירים לרוב (לא רק מסעדות, אלא גם עשרות אם לא מאות מוזיאונים). כעיר עם היסטוריה ענפה, היא גם מציעה מסעדות ובתי אוכל מסורתיים לצד דוכני קיורטוש. הדגש בהמלצות שלפניכם הוא דווקא לא באוכל המסורתי (עבור אלו יש מספיק המלצות ברשת) אלא במקומות שמציירים את פראג בצבעים מערביים וכן, גם טרנדיים יותר.

איפה שותים קפה בפראג?

coffee room

ממוקם אמנם בפראג 02, אבל עדיין במרחק נסיעה קצר ממרכז העיר (פראג 01). האם שווה הגעה במיוחד? לא בהכרח, בכל זאת מדובר בקפה – אבל אם מגיעים לאזור (שמוגדר על ידי מקומיים כ"שיקי"), בהחלט מומלץ לעצור. מעבר לקפה מוצלח (או חליטת תה), המקום מגיש מאפים שנעשים במקום ומנות קטנות שהן גם טעימות וגם אינסטגרמיות מאוד (יש גם אופציות טבעוניות). המומלצים הם פרוסת האבוקדו הטבעונית ולחם הבננה שמוגש עם עם חמאת בוטנים, פרות ודבש.

כתובת: Korunní 1208/74, 101 00 Praha 10-Vinohrady, Czechia

EMA espresso bar

ממוקם במרכז העיר, אך לא באזור העמוס והמתויר שלה. השירות קצת לוקה בחסר, כמו במקומות רבים אחרים בפראג, אבל מדובר בספוט נעים עם חלון ענק לרחוב, המעוצב בסגנון תעשייתי וטרנדי ומאכלס בו צעירים רבים. הקפה (הטוב) מוגש בכוסות גדולות, ולטעמי בגזרת המאפים מומלץ להתרחק מטארט הפירות. הבראוניז נטול הגלוטן היה מוצלח מאוד וכך גם המאפה הצ'כי המסורתי באצ'טי – לחמניות אווריריות במילוי גבינה וצימוקים (ישנם סניפים נוספים בעיר, תחת שמות שונים. אפשר להתעדכן באתר שלהם).

כתובת: Na Florenci 1420/3, 110 00 Praha-Nové Město, Czechia


מנוער, לא מעורבב: קוקטיילים מומלצים בפראג

Cash Only

קיימים לא מעט ברי קוקטיילים בפראג כמו המינגווי (האח הגדול של קאש אונלי) או בלאק אנג'ל, אך הזדמן לנו להגיע רק לשניים מהם – קאש אונלי (שכשמו כן הוא – התשלום במזומן בלבד) ודנדי. בעוד החוויה בדנדי, כמו גם הקוקטיילים עצמם, הייתה בינונית ומטה, קאש אונלי מציע חוויה איכותית יותר. הגענו בשעה מאוחרת בחמישי בלילה (לקראת חצות), והמקום שמתפרס על קומת הקרקע ועל קומת המרתף, היה כמעט ריק. ישנו תפריט קוקטיילים מובנים ואפשר גם להזמין קוקטיילים על פי בקשה (המחירים נעים בין 150 ל-200 קורונות שהם כ 25-35 שקלים). המלצרית הפגינה ידע והברמן הפגין רצינות תהומית בהכנתם, ובהתאם הקוקטיילים עצמם לא אכזבו. מומלץ, אך כדאי להגיע בשעה מוקדמת יותר שבה יש יותר אנשים ותכונה, אחרת האווירה קצת מדכאת.

כתובת: Liliová 218/3, 110 00 Staré Město, Czechia


קז'ואל, זול ואיכותי: החוויה הטובה בפראג

ESKA

המסעדה ממוקמת בשכונה שאמורה להיות ה"מגניבה", ה"טרנדית" וה"היפסטרית" של העיר – קרלין (צפון מזרחית לפראג 01). בפועל, לפחות מסיור רגלי קצר בה, השכונה משעממת למדי ולא ברור היכן כל ההייפ שמדברים עליו. בכל אופן, לפחות זכינו להגיע לאסקה. המסעדה מתפרשת על שתי קומות, כאשר קומת הקרקע היא יותר בית קפה (במקום פועלת גם מאפייה) והקומה העליונה היא יותר מסעדה. היא מעוצבת בלבן עם מוטיבים גולמיים כמו בטון, עץ ומתכת שמתכתבים עם האג'נדה הקולינרית שלהם – משחק מקורי שמותח את הגבולות של חומרי גלם איכותיים.

פשוט חמאה

הגענו לשם לארוחת צהריים קלה שעשתה לנו חשק גדול לחזור לשם שוב. המחירים מאוד נמוכים, והאוכל היה מהמוצלחים שאכלנו בפראג. בחרנו בפרוסת לחם מחמצת שנאפה במקום עם טופינג של סלט ביצים עשיר בכמות וטעים למות, במנה של תפוחי אדמה מעוכים במעין רוטב שמנת עם דגים מעושנים קצוצים וביצה כבושה מגוררת מעל, במנה של בטן טלה עם ירקות שורש טריים וכן במנה של חיטה אדומה עם ארטישוק ירושלמי צלוי (כל הארוחה יצאה כ-40 שקלים לסועד).

[המסעדה שייכת לקבוצת מסעדות מוצלחת מאוד בעיר, ומומלץ להיכנס לאתר ולבדוק אופציות קולינריות נוספות]

כתובת: Pernerova 49, Karlín, 186 00 Praha 8-Karlín-Praha 8, Czechia


פיין דינינג: מסעדות בגבוה בפראג

Field

מחזיקה בכוכב מישלן אחד, אותו קיבלה תוך שנה מרגע פתיחתה. לדברי המלצרית, וכפי שיכול להשתמע משמה, המסעדה משתדלת לבשל עם חומרי גלם מקומיים ולתמוך ביצרנים וחקלאים קטנים בסביבה. עם זאת, המטבח הוא לא מטבח צ'כי קלאסי, אלא שילוב של השראות.

ניתן לבחור בתפריט טעימות, או לחילופין להזמין א-לה קרטה. בחרנו באפשרות השנייה. כל סועד בחר 4 מנות מהתפריט, וביחד עם קוקטייל, מים מוגזים וקינוחים, החשבון יצא כ-400 שקלים לכל אחד. לא זול, אך החוויה נותנת מעבר לתמורה מלאה למחיר. המלצרים מדברים אנגלית שוטפת, והם מסבירים בפירוט ובסבלנות מה יש בכל מנה. להגיע, להתרווח וליהנות ממנות המותקנות לעילא ביצירתיות, מקוריות והקפדה [קשה עד בלתי אפשרי לשחזר את כל המרכיבים של כל מנה, אז סלחו על חוסר הפירוט].

מקרר הכבושים ויישון הבשר

סשימי דג

בשר עגלה עם קולרבי במגוון טכניקות הכנה ובצלים

מעין קרוקטים של זנב שור (בבישול ארוך) ובצלים בתוך מרק כרוב ומעל קוויאר חמוציות

פטה כבד, אלא מה?

בשר מיושן, ציר בקר, כמהין ושום שחור

כתובת: U Milosrdných 12, 110 00 Staré Město, Czechia

La Finestra

מסעדה איטלקית מומלצת מישלן. הגענו בשישי בערב, והמסעדה הייתה הומה בסועדים. השירות טוב, אם כי קצב הוצאת המנות היה איטי למדי (כך שיש לפנות זמן לטובת הארוחה שם). מעבר לתפריט המסעדה, ישנם ספיישלים שונים בהתאם לחומרי הגלם הזמינים (למשל, המלצר יוצא עם עגלה של דגים טריים שלמים ומציע אותם לסועדים. חוויה שעלולה להעלות קבס אצל חלק מהסועדים),  ולמזלנו, הגענו בתקופת הכמהין. הזמנתי מנה של מרק על בסיס ציר בקר עם קפלטי (טורטליני קטנטנים) במילוי בקר, ביצה עלומה וגילופי כמהין (זו מנה שנמצאת בתפריט הקבוע) ולעיקרית – פסטת חלמונים שהמלצר מגרר עליה 2 גרם של כמהין לבנות (ספיישל של אותו ערב). יחסית לפראג, זו לא מסעדה זולה במיוחד. יחסית לארץ, היא בהחלט שווה.

כתובת: Platnéřská 90/13, 110 00 Praha-Staré Město, Czechia

Sansho

מסעדה אסייתית מומלצת מישלן. לצערי, אני איני ממליץ עליה למרות מספר המלצות שקיבלנו. ייתכן והדבר נעוץ בקצר תקשורת עם המסעדה, שכן אין תפריט במקום, אלא תפריט טעימות של 5 מנות בעלות של 1000 קורונות (כ-170 שקלים). הם טענו כי הם מתאימים את התפריט בהתאם למגבלות הסועדים (טבעוני, צמחוני וכדומה), אך נוצר כאוס עם המנות שרובן גם לא היו טעימות במיוחד. הטעמים יחסית חזרו על עצמם בין מנה למנה, וסך הכל יצאנו מאוכזבים. אני רוצה להאמין שעבור סועדים שאוכלים הכל, החוויה תהיה מוצלחת יותר.

כתובת: Petrská 1170/25, 110 00 Nové Město, Czechia


עסיסי: המבורגר לקינוח החופשה

Meat & Greet burgerhouse

רגע לפני הנסיעה לשדה התעופה בחזרה לארץ (בכל זאת טיסת לואו-קוסט ללא ארוחה), קפצנו לאכול המבורגר (ישנה גם אופציה טבעונית) בסמוך לדירה ששכרנו. מקום נעים עם מגוון של המבורגרים עם רטבים ותוספות שונות. הצ'יפס טעים, התוספות מצוינות אבל למרות הקציצה הגדולה והמפנקת – מידת העשייה שלה עברה את המדיום, וחבל. להגיע במיוחד? לא בהכרח, אבל אם רעבים אחרי שופינג או שסתם נמצאים באזור – בהחלט סוגר את הפינה (30-35 שקלים להמבורגר, לא כולל צ'יפס או שתייה).

כתובת: Senovážné nám. 994/2, Nové Město, 110 00 Praha 1, Czechia

עוד כמה קטנות:

Můj šálek kávy – בית קפה מאכזב, הן מבחינת השירות והן מבחינת העוגות שאולי נראות טוב אבל לא ממש משאירות חותם. עם זאת, המקום נחשב לפופולרי במיוחד וגם מציע תפריט בראנץ' שנשמע מבטיח בסופי השבוע. בנוסף, הוא מציע flight של קפה (כלומר, טעימות של מספר סוגי קפה, בדומה לאופן שבו עושים עם יין).

Oh Deer – קפה-בייקרי אורבני שמכין ומוכר קרונאט (שילוב בין בצק קרואסון לבין דונאטס) עם מגוון ציפויים וטעמים. שמרנו את המקום הזה לסוף החופשה, אך לצערנו גילינו באיחור שהוא סגור בימי ראשון. אם תספיקו לבקר שם, נא ספרו לי איך שם.

Garage Karlín – מקום נוסף ששמרנו ליום האחרון, וגילינו שהוא סגור בימי ראשון. מקום קטן בשכונה ההיפסטרית שמציע בשר מפורק ועסיסי מעל לצ'יפס. התמונות באינסטגרם בהחלט עושות חשק.

Farmers' market Embankment Waterfront Rašínovo – לא התעוררנו מספיק מוקדם ביום שבת בשביל לפקוד את שוק האוכל הזה שפועל בימי שבת ועל פי פרסומים מקומיים – מומלץ להגיע אליו לפני 10 שכן לאחר מכן הוא מתמלא.