להגיש צונן: שטרויזל, הידועים גם בתור קראמבל או פשוט פירורי בצק פריך, הם לרוב קינוח חורפי וחם. עם זאת, בקינוח הטבעוני הבא הם אפילו טעימים יותר אחרי בילוי של יום במקרר בו הם סופגים את הטעמים והלחות של הפירות האדומים.

עונת הפקאן היא בשלהי החורף, אבל הם נשמרים לאורך זמן וזמינים כל השנה. חגי לפלר, ספורטאי טבעוני, מספר עליהם כי הם מקור מעולה לוויטמין A, קבוצת ויטמינים מסוג B ועשירים מאוד בחומצה פולית ובחומצות שומן בלתי רוויות, סידן ואומגה 6, "חומצות השומן הבלתי רוויות מסייעות בהורדת רמות הכולסטרול, בהקטנת סיכום למחלות לב וטרשת עורקים. בנוסף, הפקאן מכיל גם כמות גבוהה של אבץ שחשוב לתקינות המערכת החיסונית". רוב הערכים התזונתיים האלה גם עמידים בחום, לדבריו. אבל, כפי שהחיים כבר לימדו אותנו, אין טוב בלי רע. בהשוואה לאגוזים אחרים כמו שקדים ובוטנים, זהו האגוז עם אחוז השומן הגבוה ביותר – ליתר דיוק, 70% שומן, "100 גרם פקאנים מכילים כמעט 700 קלוריות". אם כך, אכלו אותם בתבונה, אבל גם בהנאה רבה.

במתכון הנוכחי, במקום להשתמש בחמאה להכנת השטרויזל, פשוט טוחנים פקאן עד לקבלת חמאת פקאן. את הקינוח אפשר להגיש חם, אבל מצאתי אותו אפילו טעים יותר לאחר שהצטנן ובילה קצת זמן במקרר בו השטרויזל ספג מעט מהלחות של הפירות.

מצרכים (תבנית בקוטר 22-24 ס"מ):

  • 1 כוס (200 גרם) פקאן
  • 1/2 כוס (70 גרם) קמח לבן
  • 1/2 כוס פחות כף (90 גרם) סוכר חום
  • קורט מלח
  • כ-200 גרם אוכמניות
  • כ-10 תותים או פטל
  • 1/2 1 כף סוכר חום
  • גרידת קליפה מ-1 לימון
  • 1/4 כפית ציפורן טחון (לא חובה)

אופן ההכנה:

טוחנים חצי כוס (100 גרם) פקאן במעבד מזון במשך דקות ארוכות עד שמשתחרר השומן שבו והוא הופך לחמאת פקאן. מדי פעם יש לעצור את מעבד המזון, ולערבב מעט את התערובת הטחונה ולהפעיל שוב. בהשוואה לאגוזים אחרים, כמו לוז למשל, חמאת הפקאן מתקבלת בזמן קצר יחסית ובקלות יותר. מעבירים לקערה בצד.

טוחנים את חצי הכוס השנייה של הפקאן עד למרקם של אבקה, ומעבירים לקערה נפרדת. אליה מוסיפים את שאר המצרכים היבשים: קמח, סוכר וקורט מלח. מערבבים היטב. מעבירים את התערובת למשטח העבודה, יוצרים גומחה ומניחים באמצע את חמאת הפקאן. מאחדים בין היבשים לבין החמאה עד שמתקבל גוש בצק (אין לעבד יותר מדי את הבצק על מנת שלא יתפתח הגלוטן – הבצק צריך להיות פריך). אם חסרה לחות והבצק אינו מתאחד, אפשר להוסיף בהדרגה מעט שמן זית או שמן אחר שאוהבים. על מגש או צלחת רחבה, מפוררים את הבצק לפירורים גסים וגדולים ומכניסים למקפיא לחצי שעה לפחות.

בינתיים שוטפים את הפירות. אם משתמשים בתותים, מסירים את העוקץ ופורסים לרבעים. מניחים את הפירות בתבנית המתאימה לשימוש בתנור. בוזקים מעל הפירות את הסוכר, ומפזרים את גרידת הלימון וגם הציפורן (אם אוהבים). מחממים תנור ל-170 מעלות. לאחר שפירורי הבצק סיימו את זמנם במקפיא, מפזרים אותם על גבי הפירות. מכניסים לתנור החם למשך כחצי שעה או עד שפירורי הבצק מזהיבים והפירות התרככו והגירו נוזלים.