היא הבסיס לשוקולד נוטלה וקינוחים רבים במטבח הצרפתי והאיטלקי, אבל לא רק: במקום לקנות בחוץ, כך תכינו בקלי קלות מחית אגוזי לוז בבית. 

כמו השומשום או אגוזים אחרים, גם אגוז הלוז עשיר בשומן (רובו אגב בלתי רווי), ואם טוחנים אותו מספיק זמן – השומן שבו משתחרר ומתקבל נוזל סמיך וזהוב. או במילים אחרות: מחית אגוזי לוז. זו שכיחה מאוד בעולם הקונדיטוריה, ובייחוד זה הצרפתי והאיטלקי (נוטלה, אלא מה?). שף קונדיטור ליאור שטייגמן, ראש מגמת קונדיטוריה בדנון, בית הספר למקצועות הקולינריה בת"א, מספר שהשימוש השכיח בה הוא להכנת פרילנה – שם כללי לממרח אגוזים מקורמלים. שימוש מקובל נוסף הוא להכנת ג'אנדויה – שוקולד חלב המעורבב יחד עם פרלינה אגוזי לוז.

ניתן לקנות בחנויות מתמחות מחיות אגוזי לוז מוכנות לשימוש, אבל חבל על הכסף כי מדובר במצרך פשוט מאוד להכנה. שטייגמן סבור כי מעבר לעניין העלויות, להכנה הביתית יש יתרון נוסף, "אני דווקא אוהב את המרקם הגס יותר של המחיות הביתיות. בבית אפשר לשלוט ברמת הקלייה והטחינה של האגוזים מה שמשפיע כמובן על הטעם ועל הויזואליות". ואכן, נהוג לרוב להכין את מחית אגוזי הלוז מאגוזי מולבנים, כלומר ללא קליפתם, אך דווקא זו מוסיפה עומק ורובד מעושן. אגב, למרות שנהוג להכין אתה מתוקים, אפשר בהחלט להוסיף אותה למנות מלוחות כמו ניוקי (להוסיף את המחית למסת תפוחי האדמה) או כרוטב לסלט ירקות.

מצרכים:

  • 300 גרם (אפשר גם יותר) אגוזי לוז

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-130 מעלות. מפזרים את אגוזי הלוז בתבנית אפייה, ומכניסים אותם לתנור לכ-רבע שעה (או עד שהם משחימים אך לא נשרפים). מוציאים מהתנור, ומניחים להם להצטנן. אם לא רוצים את הקליפה במחית, ניתן לקנות מראש אגוזי לוז מולבנים או לחילופין לאחר הקלייה לשים את אגוזי הלוז בין 2 מגבות או 2 ניירות אפייה, ולשפשף אותם עם הידיים. הקליפה תרד מעצמה. אם רוצים טעם מעושן יותר, אפשר כמובן להשאיר חלק מהאגוזים עם הקליפה.

מעבירים את אגוזי הלוז הקלויים למעבד מזון, ומפעילים. אורך התהליך תלוי בחוזק מעבד המזון, אך בממוצע זה אורך כ-רבע שעה. הרעיון הוא, בדומה לטחינה, הוא לטחון את האגוזים עד שהשומן שבהם משתחרר והם הופכים למחית נוזלית. לאגוזים הטחונים יש נטייה להיאסף על השוליים, ואז מעבד המזון עובד על ריק. מדי פעם יש לעצור, ולהוריד חזרה את האגוזים הטחונים ללהב. כמו כן, אם מעבד המזון מתחמם יתר על המידה, רצוי לעצור את פעולתו ולתת לו לנוח מספר דקות. בכל מקרה, אל ייאוש. בסוף הקסם קורה. יש כאלה אגב שמוסיפים מעט שמן נייטרלי (כמו קנולה) כאשר האגוזים הטחונים מתחילים להפריש את השומן שלהם (האבקה מתחילה להיות לחה) כדי לזרז תהליך היווצרות המחית. מעבירים לצנצנת ומאחסנים במקרר.